Svar: Min pige hader skemad

8. oktober 2014

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Roelan

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din lille datter - og velkommen til:)

Jeg kan godt forstå du bliver frustreret og ked af det, der er jo ikke noget du hellere vil end at din datter spiser - og du ved jo, hvor vigtigt det er for hende og for hendes trivsel og udvikling.

Det er dog meget positivt, at hun interesserer sig for mad. Hun vil faktisk gerne sidde og gumle, smage, sutte på osv. Og det må hun rigtig gerne, og det skal du virkelig udnytte. Du fortælle,r at det især er grød og mos, som hun protesterer over, og jeg tænker, at hun ikke er kræsen. Det er ikke fordi hun ikke kan lide maden, det handler mere om, at hun gerne vil spise selv.

Hun lukker munden, fordi hun kan. Og der er ingen tvivl om, at hun ved, at det gør noget ved dig. Nogle forældre begynder at lave særlige retter til barnet, andre lokker med belønning, legetøj, søde sager eller andet, atter andre forsøger at presse skeen med mad ind i munden på barnet. Måske diskuterer I hen over bordet, hvad det næste skridt skal være, hvad I skal gøre ...

Det bedste er at give hende ro til at spise. Start med at give hende mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på og prøv så at følge efter med lidt på en ske eller gaffel. Og prøv også gerne at lære hende at spise med en gaffel - måske kan hun allerede lære det nu, det har jeg set før :) Du kan komme maden på gaflen og give hende den i hånde og forsøge at ...

Annonce

... lære hende at føre den til munden.

Nogle børn protestere over skeen, men ikke over gaflen. Og et lille tip kunne også være at du prøver at lave en agurke-ske. Altså prøver at skære en ske ud af en agurk. Så kan du give hende grød på den, og hun vil så måske acceptere den og begynde at acceptere smagen af grød. Du kan også prøve med ristede rugbrødsbjælker, dyppe dem i grød eller mos og lade hende gnaske det i sig - og stille og roligt på den måde få hende til at acceptere skemaden og dermed også skeen, som du så stille og roligt kan gå over til at bruge.

Brug også grøntsagsmos som smørbart pålæg på brød, for at se om du så på den måde kan få lidt mos og dermed lidt variation i hende:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Giv hende vand af kop samme med maden, så hun får maden skyllet ned og er klar til at spise lidt mere igen. Giv hende kun lidt mad af gangen, så hun ikke overvældes og mister overblikket. 3 små hapsere af gangen kan være rigtig fint og når hun har spist dem, kan hun få 3 nye:)

Og så må du holde fast i at hun faktisk trives og udvikler sig godt. Hun har en fin vægt i forhold til sin længde, hun er motorisk aktiv og virker til at have masser af energi, hun er undersøgende og glad - hun trives :) Også selvom du ikke altid synes at hun spiser helt så meget, som du gerne vil have:)

Håber du kan bruge dette lidt videre og at det samtidig giver lidt ro med på vejen:)

Rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger