Svar: Min pige hader skemad
8. oktober 2014
Alder:
8 mdr.
Kære Roelan
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din lille datter - og velkommen til:)
Jeg kan godt forstå du bliver frustreret og ked af det, der er jo ikke noget du hellere vil end at din datter spiser - og du ved jo, hvor vigtigt det er for hende og for hendes trivsel og udvikling.
Det er dog meget positivt, at hun interesserer sig for mad. Hun vil faktisk gerne sidde og gumle, smage, sutte på osv. Og det må hun rigtig gerne, og det skal du virkelig udnytte. Du fortælle,r at det især er grød og mos, som hun protesterer over, og jeg tænker, at hun ikke er kræsen. Det er ikke fordi hun ikke kan lide maden, det handler mere om, at hun gerne vil spise selv.
Hun lukker munden, fordi hun kan. Og der er ingen tvivl om, at hun ved, at det gør noget ved dig. Nogle forældre begynder at lave særlige retter til barnet, andre lokker med belønning, legetøj, søde sager eller andet, atter andre forsøger at presse skeen med mad ind i munden på barnet. Måske diskuterer I hen over bordet, hvad det næste skridt skal være, hvad I skal gøre ...
Det bedste er at give hende ro til at spise. Start med at give hende mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på og prøv så at følge efter med lidt på en ske eller gaffel. Og prøv også gerne at lære hende at spise med en gaffel - måske kan hun allerede lære det nu, det har jeg set før :) Du kan komme maden på gaflen og give hende den i hånde og forsøge at lære hende at føre den til munden.
Nogle børn protestere over skeen, men ikke over gaflen. Og et lille tip kunne også være at du prøver at lave en agurke-ske. Altså prøver at skære en ske ud af en agurk. Så kan du give hende grød på den, og hun vil så måske acceptere den og begynde at acceptere smagen af grød. Du kan også prøve med ristede rugbrødsbjælker, dyppe dem i grød eller mos og lade hende gnaske det i sig - og stille og roligt på den måde få hende til at acceptere skemaden og dermed også skeen, som du så stille og roligt kan gå over til at bruge.
Brug også grøntsagsmos som smørbart pålæg på brød, for at se om du så på den måde kan få lidt mos og dermed lidt variation i hende:)
Giv hende vand af kop samme med maden, så hun får maden skyllet ned og er klar til at spise lidt mere igen. Giv hende kun lidt mad af gangen, så hun ikke overvældes og mister overblikket. 3 små hapsere af gangen kan være rigtig fint og når hun har spist dem, kan hun få 3 nye:)
Og så må du holde fast i at hun faktisk trives og udvikler sig godt. Hun har en fin vægt i forhold til sin længde, hun er motorisk aktiv og virker til at have masser af energi, hun er undersøgende og glad - hun trives :) Også selvom du ikke altid synes at hun spiser helt så meget, som du gerne vil have:)
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det samtidig giver lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske